Technologia idzie do przodu we właściwie każdym obszarze. Jednym z przejawów tego zjawiska jest wypieranie podpisów własnoręcznych przez podpisy elektroniczne. Czym właściwie są, czym różnią się od Profilu Zaufanego i gdzie można je nabyć? Odpowiedzi znaleźć można w tekście poniżej.
Czym jest podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny jest inaczej nazywany podpisem kwalifikowanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Co najważniejsze – posiada on taką samą moc prawną jak podpis wykonany własnoręcznie. Tym, co różni podpis elektroniczny od tradycyjnego jest fakt, że pozwala na identyfikację tożsamości osoby podpisującej.
Tego rodzaju podpis wymaga od właściciela posiadania certyfikatu, który potwierdzi jego tożsamość. Sprawi to, że będzie można nim parafować dowolny rodzaj dokumentu. Za jego pomocą jest nawet możliwość zarejestrowania działalności gospodarczej. Więcej informacji na temat podpisu elektronicznego można znaleźć pod linkiem:
https://pragmago.pl/porada/kwalifikowany-podpis-elektroniczny-jak-go-uzyskac/.
Czym różni się podpis elektroniczny od profilu zaufanego?
Wiele elektronicznych dokumentów można podpisać również za pomocą Profilu Zaufanego. Czym różnią się te dwie formy? Profil Zaufany służy głównie do załatwiania przez Internet spraw urzędowych. Podpis elektroniczny ma szersze zastosowanie, bowiem za jego pomocą możemy podpisywać różnego rodzaju umowy.
Druga różnica to koszta. Profil Zaufany jest usługą darmową, do której dostęp może mieć każdy posiadacz numeru PESEL. Aby posiadać podpis elektroniczny, należy wykupić do niego dostęp. Trzecia różnica polega na okresie ważności. Profil Zaufany ważny jest przez trzy lata. Po tym okresie można go przedłużyć o rok. Podpis elektroniczny wykupić można na rok, dwa lub trzy lata.
Jak uzyskać podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny jest usługą komercyjną, więc należy dokonać jego zakupu. Zrobić to można u dostawców, którzy posiadają specjalny certyfikat Ministerstwa Cyfryzacji. Listę certyfikowanych dostawców można znaleźć na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji. Sam zakup podpisu nie oznacza jednak, że od razu możemy zacząć swobodnie z niego korzystać.
Na początek należy przejść proces weryfikacyjny. Trzeba to zrobić stawiając się w centrum weryfikacyjnym osobiście i legitymując się dowodem tożsamości. Decydując się na zakup podpisu na dłuższy czas, musimy liczyć się z koniecznością podpisania stosownej umowy. Również należy wykonać to własnoręcznie.